woensdag 4 december 2013

... en laat je niet misleiden door sprookjes

Als kind was ik dol op sprookjes. Ik denk dat ik vrijwel alle sprookjesboeken uit onze wijkbibliotheek gelezen heb. Soms las ik wel 3 dikke boeken in een week. Heerlijk vond ik het om mij onder te dompelen in een droomwereld waarin de relatie tussen goed en kwaad duidelijk is, en waar goedheid uiteindelijk steeds overwint. Ook als volwassene heb ik genoten van de Harry Potter reeks, waarin de held allerlei ontberingen overwint om het kwaad te bestrijden.

Maar let op; er is een belangrijke boodschap die sprookjes vergeten te vertellen, namelijk: Sprookjes bestaan niet. En dat besef kan een hard gelag zijn. We leven namelijk in een wereld die ons de hele tijd allerlei sprookjes voorspiegelt. En het is zo alomvattend, dat het moeilijk is om er niet in te geloven… En dat heb ik het niet over de sprookjes van Grimm of van Moeder de Gans, maar wat dacht je van een fantasie over de ideale baan, de perfecte relatie, de prins op het witte paard, het modelgezin, de participatiemaatschappij, of wat dan ook.

Hollywood films leren ons wat we kunnen verwachten van onze partner en onze familie. De campagnes van politieke partijen communiceren hun visie met een ideaalbeeld, daarbij ondersteund door professionele spindokters. Zogenaamde reality shows gunnen ons een kijkje in het leven van Bekende Nederlanders, die hierdoor nog bekender worden, en zich laten verleiden tot allerlei acties en uitspraken om de kijker maar te blijven boeien. Om maar niet te spreken van reclameboodschappen voor producten en diensten, die ons fantastische resultaten beloven als wij maar overgaan tot de aanschaf; zij beloven ons een wereld met vriendschap, liefde, succes, en geluk.

Des te harder is het om te beseffen dat deze hele wereld niet bestaat. Alles wat wij in kranten lezen, op TV zien, op Internet vinden, wordt grotendeels bedacht en gevormd door anderen. Anderen, die op een positieve manier voor de dag willen komen, die aandeelhouders, kijkers, kiezers, klanten, of andere ‘stakeholders’ tevreden willen houden of willen verleiden. En zij beïnvloeden niet alleen ons, maar ook de mensen om ons heen, zodat de illusie verrassend echt is en het belangrijk is dat we steeds te rade gaan bij de enige persoon waarop we echt kunnen vertrouwen: onszelf. Alleen door je bewust te zijn van alle sprookjes en verleidingen om je heen, en goed te voelen wat nou echt belangrijk is voor jou, kun je de juiste keuzes maken. Zodat jij gelukkig kunt zijn.

En ik geef toe: Dit is een van de moeilijkste dingen in het leven. Ik trapte bijna weer in een valkuil toen ik dit stuk zat te schrijven. Ik wilde namelijk schrijven: ‘Zodat jij kunt groeien, en gelukkig kan worden’ maar bij mij ging er nu een alarmbel af: ook hierin zit een sprookje verstopt, namelijk het sprookje dat ook jij in de toekomst gelukkig kan worden, als je er maar hard voor werkt. Geluk zit in het moment, in de kleine dingen van het leven, en kan je voelen, als je je ervoor open stelt, als je het helemaal durft te ervaren.


Dus: wees je bewust van alle sprookjes om je heen, probeer ze te herkennen, en wees bereid om ze te laten gaan. Want sprookjes bestaan niet. En hoe langer je erin gelooft, des te pijnlijker het wordt om dat toe te geven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten